Om oss

Kammarmusik i Lerum har anor sedan 1956.  Då hölls den första offentliga kammarkonserten i Lerums kommun.  Den skedde i dåvarande kantorn och skolläraren Einar Perssons hem i Gråbo.


Einar Persson hade startat Stora Lundby konsertförening hösten 1955. Einar Persson startade också kommunala musikskolan i Lerum. Efter bara ett år blev Sophie Lökvik ordförande för föreningen. Hon var en entusiast och med stor energi lade hon ner ett arbete som resulterade i att föreningen under lång tid hade över 350 medlemmar.


Artisterna som framträdde var av högsta internationella klass. Många av konserterna skedde i Lökviks hem Trollhagen, som delvis byggdes om för att all publik skulle få plats. En del konserter var också i kommunens kyrkor. När Dergårdsteatern stod färdig flyttades konserter dit.


När Sophie avled blev Ingeborg Paterson ordförande. Hon hade i många år varit Sophies högra hand och var väl insatt i verksamheten. Ingeborg drev det hela i samma anda och med stort engagemang.


I samband med att föreningen firade 50 år beslutades att den skulle läggas ner. Ingeborg var inte helt nöjd med att det hon ägnat så stor del av sitt liv åt, inte skulle finnas kvar. Hon kontaktade då Jan Johansson för att höra om han ville fortsätta kammarmusikverksamheten. Det bildades en ny styrelse och man bytte också namn till Kammarmusik i Lerum.


Jan Johansson, eldsjäl och före detta medlem i Göteborgs symfoniker med kontrabasen som instrument har varit föreningens ordförande de senaste 20 åren. Hans erfarenheter från det egengrundade skivbolaget Intim musik gav föreningen en nystart och med Jans internationella kontakter växte verksamheten ytterligare.


Ett projekt som legat Jan varmt om hjärtat och som precis avslutats med bravur är ett samarbete med sex olika kammarmusikföreningar i Västsverige. Under parollen ”Musik så in i Norden” har svenska kammarmusikgrupper parats ihop med gästmusiker från våra nordiska grannländer och gett fantastiska möten på konsertscener bla. i Lerum. Med stöd från Statens kulturråd, Lerums kommun samt lokala företagare har kvalitet på konserter kunnat bibehållas. 


Våren 2026 lämnade Jan över ordförandeklubban till en annan Lerumsbo, Tobias Granmo, verksam som violinist och kammarmusiker samt professor vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Tillsammans med en styrelse bestående Cecilia Ekmark, Pia Brinkmann-Stenhede, Olle Wik, Maj Modig, Irene Johansson och Ulla Wik kommer det även i framtiden att erbjudas ett spännande och varierat program.


Publiken kan se framemot internationella artister såväl som svenska kammarmusikgrupper och vi vill även i vårt generalprogram poängtera vikten av att unga musikbegåvningar får ta plats exempelvis via konserter med studenter från Högskolan för scen och musik i Göteborg samt elever från kulturskolan i Lerum.


Att stötta på hemmaplan är även en del av föreningens profil. Varje år delas ett stipendium ut till en värdig elev på kulturskolan. 


Medlemsantalet har senaste åren hållit sig omkring 100. Föreningen anordnar sju-åtta konserter per säsong. Våra konserter sker främst i Equmeniakyrkan i Lerum samt i Dergårdsteatern.

 

2018 fick föreningen Lerums kommuns kulturpris!





Föreningens styrelse:

Tobias Granmo, ordförande

Cecilia Ekmark, vice ordförande

Maj Mod, kassör

Pia Brinkmann- Stenhede, ledamot

Irene Johanssson, ledamot

Olle Wik, ledamot

Ulla Wik, Ledamot